Jakie podatki powinien płacić influencer?

Influencer marketing jest coraz popularniejszą formą reklamowania produktów. Osoby z największą liczbą obserwujących na social mediach bez problemu są w stanie utrzymać się ze współpracy z różnymi markami. Ich przychody potrafią być na tyle duże, że nie mogą umknąć uwadze urzędu skarbowego.

Zgodnie z prawem należy odprowadzić podatek od przychodu z każdego źródła. Jak rozliczyć współpracę na zasadzie barteru? Jakie podatki powinien płacić influencer z działalnością gospodarczą i bez? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule.

Influencer marketing – formy współpracy

Influencerzy zarabiają poprzez polecanie marek, zazwyczaj związanych z tematyką ich strony lub konta. Najczęściej otrzymują produkt w zamian za opisanie go na swoim blogu, kanale Youtube czy social mediach, takich jak Instagram, Facebook czy TikTok. Tego typu współpraca określana jest mianem wymiany barterowej. Istnieje też możliwość sprzedania produktu influencerowi z dużym rabatem lub wręczenia go w formie prezentu.

Wszystkie trzy rodzaje współpracy podlegają obowiązkowi podatkowemu. Jego wysokość i sposób rozliczenia zależy od tego, czy influencer jest przedsiębiorcą.

Przychody influencera bez własnej firmy

Nieodpłatne przekazanie produktu

Często wybieraną formą współpracy jest nieodpłatne przekazanie produktu. Influencer nie ma obowiązku wykazywać takich zleceń w dochodach pod pewnymi warunkami. Jakimi? Wartość prezentu nie może przekraczać 200 zł brutto, a reklamodawca nie powinien wymagać umieszczenia jego opisu na social mediach lub stronie influencera. Ewentualny wpis pozostaje dobrą wolą internetowego twórcy.

Co jeśli wartość prezentu przekracza wspomniane 200 zł? Wtedy należy wymienić go w zeznaniu podatkowym. Reklamodawca powinien przesłać influencerowi informację PIT-8C z uwzględnieniem podarunku do końca lutego następnego roku.

Ważnym aspektem w tym przypadku jest sposób obliczania wartości przedmiotu. Niekiedy sprezentowane produkty składają się z kilku elementów, których poszczególna wartość rzeczywiście nie przekracza 200 zł brutto. Jednak suma całości stanowi już kwotę wyższą – właśnie ją trzeba wziąć pod uwagę przy odprowadzaniu podatków.

Sprzedaż produktu z rabatem

Przy przekazywaniu prezentów o wartości powyżej 200 zł jest to często najkorzystniejsza forma współpracy. W jej przypadku reklamodawca udziela znacznego rabatu influencerowi np. sprzedając swój produkt za symboliczną złotówkę. Warunkiem jest jednak udowodnienie, że podobne rabaty były udzielane też innym klientom. Koniecznie należy również zachować dowód zakupu towaru przez twórcę internetowego w razie ewentualnej kontroli urzędu skarbowego. Bez spełnienia tych warunków prezent może zostać uznany za przychód influencera i opodatkowany na podstawie pełnej wartości.

Najem powierzchni reklamowej

Inną możliwością współpracy z influencerem nie posiadającym własnej działalności jest wynajęcie powierzchni reklamowej na jego portalu. Obie strony spisują wtedy umowę najmu, która wyszczególnia miejsce reklamy i jej zakres. Tego typu współpraca zazwyczaj opodatkowana jest w formie ryczałtu, czyli 8,5% przy umowach poniżej 100 tys. zł i 12,5% powyżej tej kwoty. Można rozliczyć ją również na zasadach ogólnych. Należy uwzględnić przychód w zeznaniu podatkowym i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy.

Influencer z własną działalnością gospodarczą

Wymiana barterowa

Po założeniu działalności wszystkie produkty otrzymane w ramach prezentu lub współpracy barterowej powinny zostać rozliczone jako przychód. Czym dokładnie jest barter? Oznacza przekazanie produktu przez reklamodawcę w zamian za wykonanie przez influencera konkretnych działań np. zareklamowanie go we wpisie na blogu czy filmie na kanale Youtube. Wymianie podlegają dobra materialne i usługi.

We współpracy barterowej najłatwiej jest określić wartość wymienianych towarów jako równą. Wtedy przedsiębiorcy muszą jedynie wymienić się fakturami VAT. Ponieważ wartość przychodu i kosztów jego uzyskania jest równa, nie pojawia się obowiązek opłacenia podatku VAT ani dochodowego u żadnej ze stron.

Warunkiem podjęcia współpracy barterowej jest wykorzystanie produktu przez influencera dla celów biznesowych np. jako tematu artykułu na blogu czy posta na Instagramie. Jeżeli będzie go użytkował w celach prywatnych, rozliczenie w formie barteru nie jest możliwe. Co więcej, wykorzystanie towaru musi zostać uznane za niezbędne do prowadzenia działalności. Dopiero wtedy z czystym sumieniem influencer może wliczyć go w koszty.

Rozliczanie kosztów działalności

W kosztach działalności mogą znaleźć się jedynie towary i usługi, które nie zostały wykorzystane na cele prywatne. Dodatkowym warunkiem jest rozróżnienie pomiędzy kosztami uzyskania przychodu jednorazowymi a rozliczanymi w dłuższym czasie. Zazwyczaj drugie określenie obejmuje towary o wartości powyżej 10 tys. zł lub wykorzystywane przez twórcę internetowego dłużej niż rok. W przypadku tak dużych prezentów warto skonsultować te kwestie z biurem księgowym zajmującym się influencer marketingiem.

Wymiana barterowa i nieodpłatne przekazanie towaru to dwie najczęstsze formy współpracy z influencerami. Jeżeli chcesz zacząć utrzymywać się z influencer marketingu, najlepiej zatrudnić doświadczonego w tych kwestiach księgowego. Urzędy skarbowe coraz rzadziej przymykają oko na przychody twórców internetowych, a błędy w rozliczeniach podatkowych mogą przysporzyć ci wielu kłopotów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *