Prowadzenie własnej firmy to ciężki „kawałek chleba” i powie to każdy przedsiębiorca. Jest to duża odpowiedzialność, dużo formalności i o wielu rzeczach należy pamiętać. Do tego dochodzi jeszcze odpowiedzialność za pracowników, ich wypłaty, a co za tym idzie… ich rodziny. Dlatego każdy prowadzący przedsiębiorstwo powinien pamiętać o kilku ważnych aspektach.
Pandemia – nowa rzeczywistość
Można powiedzieć, że od nieco ponad roku zaczęliśmy żyć w „nowej rzeczywistości”. Wirus, pandemia, kolejne lockdowny… to wpłynęło na życie wszystkich, a w szczególności odbiło się na wielu różnych biznesach. Codziennie słyszy się o kolejnych zamkniętych restauracjach czy innych upadających firmach. Są takie branże, które były szczególnie narażone na wprowadzane restrykcje i nawet będąc gotowym na kolejne „zamknięcia”, ciężko było nie ponieść skutków pandemii.
Jednak wiele firm w porę zorientowało się, że to czas, gdzie należy przenieść się do… Internetu. Wtedy to nastąpił swoisty „boom”, jeśli chodzi o powstawanie i rozbudowywanie stron firmowych, budowanie sklepów internetowych oraz zakładanie fanpage’y na portalach społecznościowych. Firmy dostrzegły, że wcale nie muszą zamykać całkowicie swoich sklepów czy usług, a wystarczy przenieść się z nimi do świata online. W końcu potencjalni konsumenci to tam teraz robią najczęściej zakupy, szukają dóbr i usług. W tym momencie posiadanie własnej strony internetowej to „must have” prowadzenia biznesu. Można nawet pokusić się o stwierdzenie: nie masz strony internetowej to nie istniejesz.
Widoczność w Sieci
Jest kilka kroków, które należy wykonać, aby być widocznym w Internecie. W dobie mediów społecznościowych, Facebooka, Instagrama, warto rozważyć założenie profili firmowych na tych portalach. Pozwalają one być bliżej Klienta, porozumiewać się z nim i na bieżąco odpowiadać na pytania. Szacuje się, że ludzie spędzają średnio 2,5 godziny dziennie na tych portalach. Zatem jest to dobra okazja do „pokazania się” i zaprezentowania swojej oferty. Serwisy te umożliwiają także reklamowanie się firm i dodawanie postów sponsorowanych przez co można dotrzeć do potencjalnych zainteresowanych naszą ofertą.
Kolejnym krokiem, który należy wykonać jest założenie wizytówki na mapce Google. Co nam daje widoczność takiej wizytówki? Przede wszystkim po wpisaniu konkretnej frazy w wyszukiwarkę, jest szansa, że to właśnie nasza firma pojawi się tam jako pierwsza wraz z dokładnymi danymi teleadresowymi. Jest to o tyle intuicyjne narzędzie, że jeśli komuś spodobają się nasze usługi, czy oferta to wystarczy kliknąć w adres i automatycznie przenosi go do Google Maps, które pokierują potencjalnego Klienta wprost do naszej siedziby. Na takiej wizytówce znajdują się także wszelkie przekierowania do Social Mediów, strony internetowej, są podane godziny otwarcia, a także… znajdują się tam opinie Klientów!
Ludzie chętnie korzystają z opcji wystawiania opinii i to niekoniecznie tych pozytywnych. Dlatego trzeba pamiętać, aby każdego Klienta obsługiwać w możliwie jak najbardziej profesjonalny sposób oraz w serdecznej atmosferze. Mając pozytywne opinie na wizytówce na mapce Google dodajemy naszej firmie wiarygodności oraz pokazujemy, że Klient jest dla nas najważniejszy, że dbamy o niego.
Absolutną podstawą jest oczywiście posiadanie strony internetowej. To na niej znajdują się wszelkie informacje dotyczące biznesu, lokalizacji, oferty, usług… Strona internetowa to takie kompendium wiedzy o firmie. Pozwala nie tylko zapoznać potencjalnego Klienta z ofertą, ale także pełni inne ważne funkcje. Dobrze „postawiona” strona, która jest nasycona frazami kluczowymi i odpowiednimi treściami, sprawi, że będzie się ona pokazywała wyżej w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce, a co za tym idzie zwiększamy po raz kolejny szansę na zdobycie Klientów.
Idealna strona internetowa posiada blog firmowy!
W Internecie można znaleźć mnóstwo poradników jak zbudować przyjazną stronę firmową. Musi być ona przejrzysta z odpowiednimi zakładkami, nasycona frazami, z estetycznymi grafikami. Nawet font i jego wielkość mają ogromne znaczenie. Projektując stronę warto trzymać się zasady, że ma służyć ona potencjalnym Klientom i to dla nich jest robiona.
Dodatkowo warto na niej prowadzić… bloga firmowego! Jest to rozwiązanie, po które sięga coraz więcej firm. Niskim nakładem pracy można zyskać wiele korzyści. Taki blog firmowy, dobrze prowadzony, może być wizytówką firmy, a tym samym stawiać ją w roli eksperta w danej dziedzinie. Można powiedzieć, że będzie pełnił takie funkcje wizerunkowe. Na blogu można publikować treści związane z ciekawostkami z branży, którą zajmuje się dana firma. Można pokazywać tam także „życie” firmy jak na przykład funkcjonuje produkcja w czasach pandemii. Potencjał takiego bloga jest ogromny i ogranicza nas jedynie nasza wyobraźnia.
Oprócz funkcji wizerunkowych, blog firmowy pełni również drugą bardzo ważna funkcję: wzmacnia on pozycjonowanie strony. Blog to dodatkowa platforma do umieszczania treści, a tym samym indeksowania strony i budowania jej linkbuildingu. Jeśli będziemy tam publikować atrakcyjne treści to niewykluczone, że ludzie w Sieci będą chcieli się dzielić linkami do naszych artykułów. Wzmocni to wiarygodność naszej strony w „oczach” robotów Googla. A dodatkowo z tych postów blogowych ludzie będą mogli bezproblemowo przejść… do naszej oferty.