Koszty niektórych usług mogą być bardzo wysokie, gdy prowadzone są przez zatrudnionych przez firmę pracowników. Rozwiązaniem jest skorzystanie z outsourcingu – zlecenie usług zewnętrznym firmom oferującym je w znacznie niższych cenach.
Outsourcing cieszy się dużym zainteresowaniem również w Polsce. To skrót pochodzący z angielskiego outside-resource-using, czyli używania zasobów z zewnątrz.
Pod pojęciem outsourcingu kryją się czynności, które przekazywane są do wykonania zewnętrznym podmiotom przez firmy. Dzięki temu nie muszą one tworzyć własnych działów lub zatrudniać osób odpowiedzialnych za te właśnie czynności.
Korzyści wynikające z outsourcingu:
- zmniejszenie kosztów firmy
- efektywniejsza kontrola kosztów
- możliwość skupienia się na kluczowych kompetencjach firmy
- zmniejszenie ryzyka
- pozyskanie wartościowych zasobów, w tym wiedzy eksperckiej i know-how partnerów
- poprawa elastyczności działalności
Z outsourcingu korzysta obecnie wiele firm, zarówno dużych korporacji, jak i mniejszych działalności jednoosobowych, ponieważ dla każdego przedsiębiorstwa usługi świadczone w modelu outsourcingowym mogą być dochodowe. Jakie dokładnie usługi oferowane są w tym właśnie modelu?
Przedmiotami outsourcingu mogą być:
- usługi IT, w tym naprawy, konserwacje, administracja
- operacje pomocnicze, w tym księgowość, szkolenia, konsulting, obsługa klientów, rekrutacja, obsługa nieruchomości, ochrona, sprzątanie
- logistyka – kontrola spedycji, pośrednictwo w zakresie spedycji, leasing, zarządzanie pojazdami