Jeśli nie istniejesz w Internecie, to tak jakbyś nie istniał wcale. O ile dla osób prywatnych takie „nieistnienie” może być zaletą, o tyle dla firm już niekoniecznie. Strona internetowa przedstawiająca firmę i jej usługi to podstawa, by zaistnieć, zrobić dobre wrażenie, stworzyć bazę klientów i zacząć zarabiać – dlatego powinna być niezawodna.
Jak wybrać hosting, który spełni nasze oczekiwania?
Na początek warto zastanowić się nad tym, jaki rodzaj hostingu będzie odpowiadał naszym potrzebom. Jeśli nie interesuje nas hosting darmowy – o małej pojemności i niskim transferze, pełny reklam i podatny na awarie – do wyboru mamy hosting współdzielony, dedykowany czy VPS.
Pierwszy z nich to idealne rozwiązanie dla osób mniej zaawansowanych w kwestiach technicznych, a także prowadzących małe firmy ze stosunkowo niedużą liczbą osób odwiedzających stronę. Decydując się na ten rodzaj hostingu, należy jednak liczyć się z ryzykiem przeciążenia serwera, ponieważ korzysta z niego wiele podmiotów.
Drugie rozwiązanie sprawdzi się w przypadku dużych firm, które mają większy budżet i większe wymagania technologiczne; obsługa takiego serwera wymaga jednak specjalistycznej wiedzy.
Rozwiązaniem pośrednim między hostingiem współdzielonym a dedykowanym jest VPS, czyli Virtual Private Server. Jest to pewien rodzaj hostingu współdzielonego, w którym każdy użytkownik ma dla siebie swoją własną część serwera, dzięki czemu ma także większe bezpieczeństwo i większą kontrolę.
Jak wybrać najlepszy dla nas hosting? O co powinniśmy zapytać firmę hostingową, nim zdecydujemy się na konkretną usługę?
Cena hostingu. Co zawiera się w cenie oraz czy wszystko, za co płacimy, rzeczywiście jest nam potrzebne? Ile zapłacimy, gdy skończy się okres promocyjny?
Firmy hostingowe, podobnie jak dostawcy wszystkich innych usług, zawsze próbują namówić klienta na to, co przyniesie im największy zysk. Dlatego powinniśmy wiedzieć, czego oczekujemy, i wybrać ofertę, z której jesteśmy w stanie korzystać w całości. Nikt z nas nie chce przecież płacić więcej niż to konieczne za coś, czego możliwości wykorzystamy w 40 procentach. Szczególnie jeśli po okresie promocyjnym cena znacząco wzrośnie.
Bezpieczeństwo serwera. Czy nasza strona będzie odpowiednio zabezpieczona?
Przede wszystkim warto upewnić się, że nasze dane są bezpieczne i że nie utracimy ich w przypadku awarii serwera. Dlatego tak ważne jest tworzenie kopii zapasowej, którą dostawca hostingu powinien nam zapewnić; zapytajmy więc, co ile wykonywany jest backup danych. Bardzo ważny jest także tzw. uptime, czyli czas bezawaryjnego działania serwera. Jest on wyrażany w procentach – hosting, którego uptime wynosi powyżej 99 procent, zapewni nam sprawne i niemalże nieprzerwane (a także szybkie!) działanie poczty i strony www.
Nasze bezpieczeństwo. Czy firma hostingowa oferuje SLA?
SLA, czyli Service Level Agreement, jest gwarancją dostępności usług. To forma umowy zawierana między dostawcą hostingu a klientem, określająca poziom świadczonych usług i zabezpieczająca zarówno interesy dostawcy, jak i – przede wszystkim – naszej firmy.
Certyfikat SSL. Czy mamy go w pakiecie?
Certyfikat SSL to podstawa w zakresie szyfrowania na stronach www, używany jest do bezpiecznych połączeń internetowych. Dzięki SSL jesteśmy wiarygodni w oczach klientów, a także gwarantujemy, że ich dane będą bezpieczne. Posiadanie certyfikatu podnosi prestiż firmy, ponieważ sprawia, że klienci postrzegają firmę jako godną zaufania i poważną.
Nowoczesność. Jaki jest stan techniczny sprzętu w serwerowni?
Niby jest to oczywiste, że sprzęt powinien dobry i w miarę nowoczesny – ale czy na pewno? Warto zainteresować się tym, jaki sprzęt posiada firma oferująca nam hosting. Przezorny zawsze ubezpieczony.
Lokalizacja. Gdzie znajduje się serwerownia?
To wbrew pozorom bardzo ważny aspekt, który również należy wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji. Jeśli kierujemy ofertę do klientów w Polsce lub Europie, serwerownia powinna być zlokalizowana na ternie naszego kontynentu. Natomiast w przypadku klientów z USA warto zastanowić się nad hostingiem z serwerownią zlokalizowaną właśnie w tym regionie. Duża odległość między serwerownią a klientem to wyższy ping, czyli dłużej ładująca się strona.
Support. Na jakie wsparcie możemy liczyć i kiedy?
W przypadku awarii i problemów bardzo ważny jest dobry kontakt z usługodawcą. Dlatego warto zorientować się, w jakie dni i w jakich godzinach działa wsparcie techniczne, a także w jaki sposób możemy kontaktować się ze specjalistami. Dzięki temu unikniemy wielu nerwów, gdy nasza strona przestanie działać, a my nie będziemy mogli skontaktować się z firmą hostingową.
Funkcjonalność dostosowana do potrzeb. Jakich parametrów możemy oczekiwać w ramach wybranego hostingu?
Gdy decydujemy się na hosting, musimy wiedzieć, czego oczekujemy. Powinniśmy zainteresować się dostępną pojemnością przestrzeni dyskowej, wielkością transferu, przepustowością łącza – wszystko w zależności od tego, jak zaawansowana ma być nasza strona, w końcu serwer musi ją udźwignąć. Istotną informacją będzie także ilość dostępnych domen, jeśli planujemy zakładanie więcej niż jednej strony, a także adresów e-mail.
Dostępne technologie. Czy hosting obsłuży naszą stronę?
Przed podjęciem decyzji o wyborze hostingu warto sprawdzić, czy udźwignie on naszą stronę, a więc – czy serwer spełnia nasze wymagania hostingowe. Powinniśmy także zorientować się, czy hosting obsługuje takie technologie jak PHP czy MySQL.